Feb 11 2013
College offert haven voor problemen Brabanthallen
De politiek leidt planologisch gezien niet altijd tot de mooiste oplossingen. Want de politiek is altijd op zoek naar compromissen en is zelden goed in het kijken naar de lange termijn. Terwijl planologie altijd voor de lange termijn is en een compromis in de plannenmakerij meestal tot een slecht plan leidt waar latere generaties voor vele jaren mee opgescheept zitten.
Dat blijkt maar weer eens bij de plannen voor de Industriehaven, de haven bij de Oude Engelenseweg. Het college heeft afgelopen week opnieuw de voorkeur uitgesproken om een brug over de haven te leggen. Deze brug moet de Rietveldenweg gaan verbinden met de landtong in de haven. Het gaat om een brug die enkel en alleen bedoeld is voor parkeerverkeer. Namelijk om de landtong toegankelijk te maken als uitwijkparkeerterrein voor de Brabanthallen.
Waarschijnlijk hebben niet veel policiti dit stukje Den Bosch ooit bezocht. Het ligt namelijk aan een doodlopende weg, de weg die vroeger naar Engelen voerde (afsluiten daarvan in de jaren ’60 was trouwens ook al een planologische misser op zich). Maar ook alleen al op de kaart is te zien dat het plan met de brug een vreemde oplossing is. Want door deze – lage brug – wordt ruim een derde van een van de twee havenarmen onbruikbaar voor schepen. Dat terwijl Den Bosch toch al niet zoveel ruime havens heeft. Plus dat het aanzien van de haven blijvend verminkt wordt.
Krappe aansluiting
Ook de aanvoerroute is planologisch gezien verre van fraai te noemen. Het parkeerverkeer moet via de nauwe Boksheuvelstraat en de nieuwe Bibendumweg naar de landtong rijden. Compleet met krappe aansluiting op de Rietveldenweg en haakse bocht in de smalle route. Verkeerscongestie en overlast gegarandeerd.
Hoeveel logischer is het niet de grote en vier rijstroken brede Zandzuigerstraat voor het verkeer naar en van de Brabanthallen te blijven gebruiken. OK, op een stukje van de Diezekade loopt het verkeer daar nu soms vast op drukke beursdagen. Maar er is ruimte genoeg om ter hoogte van de Veemarktkade een andere, ruime aansluiting te maken op het eigen parkeerterrein van de Brabanthallen.
Wandelpark
Bij gebrek aan plaatsen kan de directie van de Brabanthallen op eigen terrein een parkeerdek of parkeergarage laten bouwen, ruim genoeg om het geplande aantal parkeerplekken op de landtong in één klap overbodig te maken. Zodat het mooie en maagdelijke stukje land in de haven gespaard blijft van auto’s en een brug overbodig is. Waarom hier een uitzondering maken op het principe ‘parkeren op eigen terrein’ dat elders in de stad meer en meer geldt?
Voor de landtong zijn betere bestemmingen te vinden. Wat te denken van een wandelpark of stadstuin met horecavoorziening op een boot? Een vissteiger? Roeibootjesverhuur? Met gratis uitzicht over het water op de De Gruyterfabriek. Politici, ga er zelf eens kijken.
(Klik op kaart en foto voor vergroting)
11 reacties op “College offert haven voor problemen Brabanthallen”
De BIM/gemeente/brabanthallen houdt alle commerciële activiteiten tegen op deze plek. Het enige wat in het voormalige pand van De Boo mag gebeuren is tentoonstellingen organiseren. Terwijl het inderdaad een geweldige plek zou zijn voor iets unieks in Den Bosch
Bart,
Als je goed geïnformeerd zou zijn, dan weet je dat ook bewoners betrokken zijn geweest bij deze plannen. Je ligt 1 aspect uit een plan dat veel omvangrijker is en ook alles te maken heeft met de verlenging van de Parallelweg en ontlasting van de Oude Engelenseweg. En een wandelroute komt er ook. En inderdaad is het niet de bedoeling dat de industriehaven als haven gebruikt wordt. Daarom zal Neptunus verhuizen en zal er een oplossing gezocht moeten worden voor de woonbootbewoners (die historisch gezien hier illegaal liggen, maar dat is weggevallen in een gedoogbeleid).
Ik ben redelijk goed geinformeerd over wat ik zelf denk. Dat bewoners ergens ‘bij betrokken zijn geweest’ wil nog niet zeggen dat ik het plan ook goed hoef te vinden. En wie bepaalt er dat het ‘niet de bedoeling’ is dat de Industriehaven als haven gebruikt blijft worden? Wat mij betreft is het eerder niet de bedoeling dat een mooie haven verminkt wordt en de landtong als afvalputje voor het parkeren gebruikt wordt. Maar dat heb ik hier boven redelijk duidelijk gemaakt, lijkt me.
Dat het maar duidelijk is dat het je eigen mening is. Dat is verradelijk als je het als een nieuws/ informatief stuk brengt. Feiten en mening lopen dan door elkaar. (je noemt je site Boschveld NIEUWS).
Ponte fiasco?
:)
Ik vind het wel een goed informatief stuk… Ik heb wellicht nog wat aanvullende info, maar dat schrijf ik later op, heb nu geen tijd. :)
doei.
@ToppieJoppie informatief? Het is doorspekt met kwalificaties die niet bij een informatief stuk horen. Gedeeltelijk is het ook niet waar wat er staat. Dit is echt het slechtste stuk dat ik op deze site heb gelezen. Sorry om het zo te moeten constateren, want over het algemeen zijn de stukken van redelijke tot goede kwaliteit.
@Alfred… Ik heb ‘t artikel nogmaals ‘aandachtig’ doorgenomen. :)
Je hebt tot op zekere hoogte wel gelijk. Een duidelijke mening van Bart is zeker waar te nemen. Maar is hier niet altijd sprake van? Ik bedoel hoe ‘informatief’ zijn ze bij bijvoorbeeld het BrabantsDagblad?
Wellicht is hier sprake van engagement… betrokkenheid…? ‘Ge-engageerde journalistiek’… ‘k-weet-ook-niet. :)
Verder was ik niet op de hoogte van de plannen voor het plaatsen van deze brug, dus Bart… bedankt voor deze informatie.
‘maagdelijk stukje land’ vind ik ook wel mooi uitgedrukt eigenlijk. Ik heb het daar weleens gezien en de typering klopt wel denk ik. Ruig en puur, complete bomen groeien daar uit die haven omhoog.
Ook ben ik het wel eens met de opmerkingen omtrent de hele ‘planologie’ rond dit geheel. Blijkbaar is het weer eens ‘hatsie-flatsie’ werk.. Zeker nu VVD zo sterk vertegenwoordigd is in de gemeenteraad is er van planning nog minder sprake.
Als laatste kan ik er nog over zeggen dat indezelfde trent er een paar jaar geleden aan de graaf van solmsweg een groot industrieterrein met havenfaciliteiten is ‘weggegooid’??!! ten behoeve van bedrijfsruimte voor starters en opslagruimten. Ach maakt niet jongens… Pure kapitaalvernietiging, lijkt mij.
Eigenlijk heeft den bosch niet zo veel met havens en water … :) de havens die er zijn worden omgebouwd of gebruikt als aanleg plaats voor woonboten. Tja , planologisch gezien , gaat het dan ‘ niet echt’ meer ergens over. Goed aangesneed punt dus Bart!
En nu hou ik er weer mee op. Het is laat en ik ga pitten.
Ga zo door en wel te rusten…. :)
Oops volgende keer even beter controlen op taalfouten… sorry doeg
@ToppieJoppie Over die bedrijfsunits langs de Rietveldenhaven heb ik me ook al eens verbaasd. Dat is pure verpilling van kaderuimte. Slaat helemaal nergens op zoals het daar langs de waterkant staat.
Sinds wanneer moet ‘s-Hertogenbosch een havenstad zijn? Woonboten in rondom Ertveldplas en haven zijn in principe allemaal illegaal. Bovendien is de landtong jaren geleden door de gemeente gekocht om…. er parkeerplaatsen aan te leggen. Dus verbazingwekkend kan het plan niet zijn. En Rietveldenhaven is volgens mij gewoon een deal met Heineken.